Nezvestná – komiks – recenzia od: Katarína Soyka

Nezvestná – Eva Mária Ondová a Laco Orosz

Už obálka v trikolóre- biela, žltá a čierna zaujme. Dieťa, dievčatko, sa nám doslova vyškiera do tváre a robí rožky. Nezvestná. Skoro sa nedá uveriť samotný názov, toto dieťa nemôže byť nezvestné, veď sa na ňu pozrite, sama by sa našla.

Otáčame list a autor nás privádza domov, na Slovensko. Jednoduchá kresba, v zelenej doline sa čupia domčeky. Atmosféra nepohnutosti sa nedá poprieť.

Prvé kroky vedú hrdinu do krčmy, farby sa vytrácajú, temný kút, temné myšlienky. Pýta sa na prácu, ale tej niet, nikde.

Alebo možno predsa?

Nechýbajú vtipné hlášky: „Odvetil som pohľadom. To ho napajedilo.“ Jeden sa ani bitke nevyhne.

A teda ešte k tej práci. Manželský pár už rok hľadá sprievodcu do lesa, stratili dcéru. Lenže manžel sa akosi vytratil a tak správny hrdina ženu v núdzi nenechá, ponúkne náruč aj služby, služby za náruč a hneď ráno sa vydá na cestu. Nejde o prachy… I keď niektoré pohnútky sa ukážu v inom svetle a peniaze tiež nie sú na zahodenie. Začína lov. Výstrel. Dievčatko. Zdrhne, stráca sa v jame. Hrdina sa dostáva na miesto, z ktorého sa mu sprvu nechce – cigarety a alkohol. Ale niečo tu smrdí. Ako dopadne dievčatko? Kto koho zachráni?

Ladislav Orosz mi bol ako autor známy už zo zbierky scifi a fantasy poviedok Fantastická 55, tam možno jeho umelecký počin dokonca označiť ako jeden z najlepších. V nezávislom autorskom komikse s názvom Stratená rozohráva príbeh v štýle spagetti – westernu lenže s pirohami a u nás na Slovensku, s priehršťou klišé – chlapík s cigaretou, klobúkom a dlhým plášťom, atribútmi, ktoré milujeme. Ilustrácie pochádzajú z pera, tu sa pýta povedať skôr z ceruzy, Evy Márie Ondovej, ktorá sa rovnako ako autor textu podieľala na ilustrovaní už spomínanej Fantastickej 55 (poviedka Bergamská ihla). Isto nie je jednoduché nájsť človeka, ktorý by písal a premýšľal vizuálne. Jej štylizovaná kresba je chvíľami až príliš skratkovitá, čo sa mi zdalo skúpe aj úchvatné zároveň. Nerada však vnucujem svoj názor. Na všetko sa dá pozerať z rôznych uhlov a predovšetkým rôznymi očami. Napokon, presvedčte sa sami! Komiks nájdete cez linku nižšie – zadarmo.

autorka článku: Katarína Soyka