Bratislavská bludička – Lenona Štiblaríková – Recenzia od: Marek Zákopčan

Lenona Štiblaríková sa vyprofilovala ako autorka sci-fi a fantasy žánru, ktorý na Slovensku stále ostáva skôr menšinovým. Čitateľ akoby sa bál siahnuť po domácich autoroch a radšej dá prednosť zahraničným menám. Kedysi som aj ja patril medzi podobne krátkozrako zmýšľajúcich ľudí, ale našťastie som už z toho dávno vytriezvel. A nemohlo sa mi ako čitateľovi stať nič lepšie, pretože aj naše vlastné príbehy dokážu zaujať a niekedy aj prekonať svoje cudzokrajné náprotivky. Lenona Štiblaríková spolu s ďalšou autorkou Katarínou Soykou stoja na čele vydavateľstva Hydra, venujúceho sa práve vydávaniu kníh s nádychom fantasy a vedeckej fantastiky. Pod jeho značkou vyšla aj novela Bratislavská bludička, ktorá v roku 2013 porazila konkurenčné práce v súťaži Cena Karla Čapka.

„Dnes som mala v pláne šuchnúť sa s knihou do postele a stíšiť mobil na minimum, aby som bola aspoň formálne k dispozícii. Ale je sobota. V kasíne bude poriadne rušno, takže pravdepodobnosť, že sa tam niečo zomelie, je najvyššia. Hoci má Zlatko silnú ochranku, upírku aj vodníka k dispozícii a určite ani sám nie je bezmocný, z nejakého dôvodu chce mať v sobotu okolo seba všetkých, čo pre neho pracujú.“

Malvína je bludička, ktorá si okrem iného zarába ako turistická sprievodkyňa. Pozná rôzne zákutia hlavného mesta, a preto nemá problém nasmerovať dotieravých pánov aj tam, kde by sa inak dobrovoľne nezjavili. Ako bytosť odlišujúca sa svojím pôvodom a schopnosťami od obyčajných smrteľníkov patrí do kruhu okolo mocného Zlatana. Ten je priam posadnutý spoznávaním nových „Iných“ a až po čase sa Malvína dozvedá, čo je dôvodom. Zlatan kedysi prišiel o mladšiu sestru a s jej náhlym a nevysvetliteľným zmiznutím sa nikdy nevyrovnal. Je presvedčený, že za to môže nietorá z tajuplných bytostí, a je odhodlaný pokonať sa s kliatbou, ktorá visí nad jeho rodinou už dlhé roky. Utajený svet Bratislavy dopĺňa aj sympatický majiteľ kaviarne, ktorý opatruje tajomstvo chutného receptu, či priateľský taxikár, ktorého sa Malvína usiluje uchrániť pred Zlatanovým vplyvom…

„Tá chudera vydávala pridusené vzlyky, nevládala kričať či volať o pomoc. Asi ju predtým škrtili, aby ich neprezradila a teraz už len čakala, kedy sa jej utrpenie skončí. Nevládala sa brániť. Ruka mi vyletela k ústam, zmeravela som. Chcela som sa rozkričať, aby ju nechali a okamžite volať políciu, ale Zlatko mi naznačil, že mám byť ticho a posunul ma ďalej za seba. Rozhrnul si plášť a do rúk mu vkĺzol teleskopický obušok. Trhnutím ho roztiahol na vhodnú dĺžku a bez varovania zaútočil na stojaceho muža.“

Slovenské fantasy až tak často nečítam a aj s tvorbou Lenony Štiblaríkovej som sa teraz stretol po prvýkrát. A bez obáv hovorím, že patrí medzi autorky s nesmierne bohatou fantáziou a najmä s citom pre budovanie príbehu. Vytvára svet za oponou, kde ožívajú bytosti rôzneho pôvodu a najmä charakteru. Každá z nich má svoj príbeh, je niečím výnimočná a zaujímavá. A čo je veľkým plusom, dej vás vtiahne hneď od úvodu. Vďaka zápletkám, postavám, gradácii a tiež autorkinmu štýlu. Bratislavá bludička je prešpikovaná nenásilným humorom, iróniou, ale aj vhodne dávkovanými scénami násilia. Verím, že zásluhou práve takýchto šikovných spisovateliek sa napokon aj slovenská fantastika dostane do širšieho povedomia.

autor článku: Marek Zákopčan