Astrálny pútnik – Lenona Štiblaríková – recenzia od: Jan A. Braun

Kniha Astrálny pútnik od Lenony Štibláríkovej nie je len obyčajnou sci-fi, nie je ani obyčajným vesmírnym cestopisom, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad. Tento román má pre tých, ktorí sú naladení na rovnakú vlnu ako autorka, v sebe čosi naozaj astrálne, chvejivé a rezonujúce.

Keďže nie som literárny teoretik, vnímam putovanie vesmírnymi hlbočinami na krídlach spánku ako celok. Vidím ho cez zrkadlo pocitov a vlastnej fantázie. Musím priznať, že ma od samého počiatku presvedčivo vtiahlo do deja, ktorý v sebe nesie okrem prvkov sci-fi aj motívy fantasy, čiastočne detektívky a špionážneho románu. Napriek viac ako šesťsto stranám vôbec nie je pridlhý a v žiadnom prípade sa nedá povedať, že by sa čitateľ mohol nudiť.
Postupné objavovanie vlastných schopností hlavnou postavou Constantinom, pohyb v priestore vďaka astrálnemu telu, ako aj zmeny jeho vnútorného sveta, mi umožňovali prirodzene sa stotožniť s jeho osudom. Podporovali vo mne túžbu zažiť niečo podobné na vlastnej koži.
Veď zaspať v realite a zobudiť sa letiac nad pozemskou krajinou a potom sa vybrať do čoraz vzdialenejších hlbín vesmíru je podľa mňa u väčšiny čitateľov sci-fi tým najvrúcnejším želaním a snom. Prechod čiernou dierou, ako aj objav sveta „za zrkadlom“ je ďalej už len zákonitým vyústením predchádzajúcich objavných ciest.

Veľmi kladne hodnotím detailné rozpracovanie politických a ekonomických vzťahov diametrálne odlišných rás mimozemšťanov na protiľahlej strane černej diery, bez prehnane komplikovaného politikárčenia, ktoré by čitateľa svojou zložitosťou odtláčalo od deja a nútilo  do písania si poznámok, kto je proti komu a kto s kým. Na druhej strane vzťahy a rozpory toho sveta nie sú ani priveľmi jednoduché, ani priamočiare a tým vykresľujú cudzí svet s plastickou reálnosťou. Vášne, túžby, intrigy a zákernosti sú dávkované v primeranom množstve, ako keď skúsený kuchár intuitívne korení jedlo a dosahuje tým harmonický súzvuk chutí bez toho, aby konzument krivil tvár a identifikoval jednotlivé komponenty.

Nebudem sa podrobnejšie rozpisovať o deji knihy, aby som neukrátil čitateľa o čudesné okamihy strávené nad ňou. Poviem len toľko, že v závere sa, celkom správne, dej zrýchľuje a ženie tak svedkov príbehu k čiastočne otvorenému koncu, ktorý dáva predpoklady na prípadné ďalšie pokračovanie osudov Constantina a ostatných postáv. (Čo by som si v hĺbke duše želal.)

Román Astrálny pútnik môžem vrelo odporučiť tým, ktorí sa radi púšťajú na ďaleké výpravy, nechávajúc sa unášať kryštalicky čistou fantáziou a tým, ktorí sú stotožnení s parafrázou výroku A. Einsteina: „Logika nás dostane z bodu A do bodu B, fantázia kamkoľvek.“

autor článku: Jan A. Braun

Astrálny pútnik
Autorka: