Lhář – Jakub Ćwiek – recenzia od: Lenona Štiblaríková

Jakub Ćwiek – Lhář
Táto vcelku podarená štvordielna fantasy séria vyšla v edícii Trifid v rokoch 2011 – 2013. Hoci som si prvý diel kúpila už dávnejšie, napokon som celú sériu prečítala až po kúpe posledného dielu, keď mám všetky knihy pohromade, takže pekne nadväzujú jedna na druhú. To isté odporúčam každému, kto sa rozhodne prečítať si túto sériu, prípadne dokúpiť si niektorý diel.

Poľský autor Jakub Ćwiek oživuje zaujímavého hrdinu: Pozor všetci, ktorí ste vo filme Thor sympatizovali skôr s Lokim než s preexponovaným blondiakom, ktorý viac behal za ženskou sukňou a mával kladivom, než aby bojoval o trón.Áno, hrdinom série je Loki – Lhář – Pán klamu. Podvodník, iluzionista a vyzliekač ženských spodničiek (a to všetkých, ktoré vo svojom nabitom programe stihne rozopnúť) a do deja sa uvádza vskutku veľkolepo – zradou celého panteónu severských bohov, takže mu na päty nebude šliapať žiaden Ódin ani Thor. Ale neľakajte sa. Z Lokiho sa nestane vládca znudený háremom dychtivých dievčat ani oslavovaný mocipán. Nie, stáva sa z neho spojenec nebies a zvláštny zmocnenec archanjela Michaela s povolením zabíjať!Loki ako nájomný vrah magických nekresťanských bytostí a ľudí, ktorí sa upísali peklu, a teda oficiálne rozšíria rady antikrista, s prehľadom likviduje ľudí, egyptské božstvá či rozprávkové bytosti. Na rozdiel od anjelov, ktorí ovládajú ľudstvo, nemá predsudky a nie je rasista.V prvých dvoch dieloch série tvoria Lokiho „misie“ samostatné poviedky s jasným koncom. Loki sa v nich čitateľovi predstaví v plnej kráse a neskôr získa aj spoločníkov – učeníkov (Erosa – boha lásky a Bakcha – boha vína). Zoznámite sa tiež s najmocnejšími archanjelmi – sociopatickým Michaelom, značne dezorientovaným Gabrielom, ktorého Lokiho sexuálne narážky neustále vyvádzajú z miery, mĺkvym Rafaelom a oddaným (Lokimu) Jeffersonom.

Znuděný archanděl vstal z křesla a už chtěl výmluvně zaklepat na ciferník hodinek, ale zůstal stát s pootevřenými ústy. Dokonce i navzdory netečnosti vůči ženským půvabům se dlouho nemohl vynadívat na červené šaty s rozparkem sahajícím až k boku a… Stál by tak určitě dlouho, kdyby ho z vytržení nevyrušilo hněvivé odkašlání.
„Mohl bys toho nechat?“ zašklebil se Loki. „Koneckonců, jsi anděl. A já – navzdory tomu, jak vypadám – jsem chlap.“
Gabriel se začervenal a odvrátil pohled.

Loki síce pracuje pre „nebo“, ale nestráca nič zo svojej drzosti, uštipačnosti a trúfalosti, hoci si dobre uvedomuje, že jediný sek plamenným mečom by jeho pozemskú púť rýchlo ukončil. Jeho vzťah s anjelmi je často zdrojom úprimného pobavenia – anjelov totálne zotiera, napriek tomu sa z neho medzi nimi stala legenda. Viacerí dokonca prevzali nielen jeho štýl obliekania, ale aj zlozvyk obhrýzať špáradlo zasunuté v kútiku úst a tváriť sa ako super cool drsní zabijak.

Lhář se na Gabriela opovržlivě zahleděl a vyplivl párátko.
„Takové žvásty cpi svému Bohu, až sem vlítne na inspekci. Od Valhaly jste neudělali nic, co by stálo za zmínku.“ Otočil se a vykročil podél pláže. „Potřebuju ještě týden. Jestli je to pro tebe moc dlouho, dej mi padáka.“

Loki sa jednoducho dokáže „zažrať“ pod kožu aj nebeským operencom.V románe je viac mýtických postáv, ktoré môžu čitateľa zaujať a autor neskôr niekoľkým z nich dáva vlastnú dejovú líniu, takže sa príbeh nielen vetví, ale aj komplikuje.Nosnou udalosťou tretieho a štvrtého dielu série sa stáva dlho avizovaná Apokalypsa, ktorú vo veľkom štýle rozpúta – kto iný, ako pán Pekla – Lucifer – uväznený v tele tínedžera. Lenže aj Lucifer je pánom klamu, navyše má megalomanský komplex, zbožňuje filmy a fandí škodoradostnému humoru. Je to taký dobrácky psychopatický srandista.

Vzťahy, ciele, intrigy a zámery postáv gradujú až napokon všetko vyvrcholí do veľkého Grand finale (názov poslednej kapitoly).

„… ne vždycky je nutné vyhrávat, aby ses stala vítězem. Občas stačí, když jiní prohrají.“

Séria je akčná, ľahko čitateľná, plná tvorov, netvorov, zombíkov, božstiev aj zloduchov, humoru a milých drobností, ktoré vám toto štvorchodové menu okorenia tak, že ho dokonale strávite.