Niekedy – Štefan Huslica – recenzia od: Lenona Štiblaríková

12 sci-fi poviedok niekoľkonásobného finalistu /1997, 1998, 2000/ a víťaza /1999/ literárnej súťaže Cena Gustáva Reussa a víťaza ceny Istron /2001/ za najlepšiu pôvodnú poviedku.

Poviedky:

Tiene na múroch: na slovenský vidiek prichádza 60 nemeckých rodín, ktoré ignorujú pôvodné obyvateľstvo a v duchu Hitlerovej vízie šírenia čistej rasy sa držia bokom. Po dobudovaní svätyne /zavrhli židovského Boha a vrátili sa k starej mytológii/ poľskými untermenšn sa na jedinom moste cez rieku stretáva cyrilo-metodská procesia Slovákov s nemeckým sprievodom. Ani jedna strana nechce ustúpiť. Hrdina s nemecko-slovenským pôvodom akosi nezapadá, snaží sa neprilievať olej do ohňa, ale Slováci v ňom vidia Nemca a Nemci sa ho snažia využiť ako špeha.

XXL: vesmír ovládaný Veľkou galaktickou chartou práv je plný náboženských, ekologických, firemných či iných siekt a spoločenstiev, ktoré majú svoje ozbrojené komandá a tie nemilosrdne plnia akékoľvek úlohy. Na hrob kultového básnika von Kleweho prichádza jeho priateľ – vládami niekoľkých planét a siekt prenasledovaný výtržník Chynaszky – aby si uctil jeho pamiatku rituálnym náboženským predmetom Cirkvi Najsmädnejšieho Bakcha – Terkelicou. Na Callau vládne tvrdá prohibícia. Chynaszkeho aj sem prenasledujú lovci hláv, na jeho hlavu je vypísaná vysoká odmena. Plánuje ho uniesť komando smrti RAF /Revolučná aliancia F/- ženská organizácia bojujúca voči všetkému, čo v umení vytvorili ľudské samce. Hrdinovi pomáha OM – osobný mikroprocesor – akási umelá inteligencia, implantovaná do jeho tela. Tohto hrdinu a jeho vesmír použil autor v niekoľkých poviedkach. Škoda, že len v poviedkach, vedela by som sa začítať aj do niečoho obsiahlejšieho.

Hodinár: Hrdinom je nájomný vrah /hodinár/ Marcel Fichte, špecialista na „náhodné úmrtia“. Zinscenovanou autonehodou zabíja moslimského náboženského vodcu a hoci ho súd oslobodí, na ulici vypuknú nepokoje, takže uteká k svojim lesbickým kamarátkam do Bratislavy. Európa je plná multikultúrnych paradoxov, skrytej či otvorenej neznášanlivosti, súdnych sporov kvôli nezmyselným treniciam medzi susedmi – každý chce niečo hlásať, ale nikto nechce počúvať a porozumieť. Konflikty riešia súdy, päste, zbrane a občas aj tichí hodinári.

Tri farby: Slovensko je zmietané ozbrojeným konfliktom Slovákov a Maďarov, najmä na južnej hranici s Maďarskom. Na svetlo sa vyťahujú staré aj nové krivdy, situáciu zhoršujú politici aj médiá. Humanitárna pomoc z únie má podobu vývarovne OSN a hliadkujúcich českých vojakov, ktorí občas dajú Slovákom niečo zo svojich prídelov. Po smrti Csabu sa jeho priateľovi Metodovi dostáva do rúk ostreľovacia puška, a tak muž, ktorý už nemá koho stratiť, hľadá v puškohľade svoju pomstu.

Niekedy: Kolden Haufield – falošný hráč – spoznáva básnika Mercedes von Kleweho a napriek varovaniam OM /osobný mikroprocesor/ sa ním nechá najať na kartový súboj o ruku jednej z najbohatších žien galaxie. Súboj vyhrá, takže nič nebráni svadbe a spojeniu dvoch finančných impérií megafúziou.

Narodený v československej socialistickej: príbeh tichého rebela, ktorí sa po vzore svojich predkov, povzbudzovaní otcom, búri proti systému. Drobnými výtržnosťami, ale zato úporne, dáva najavo odpor k totalitnému režimu /nápismi, šírením letákov a pod./  Po príchode Rusov sa veľké plány na odpor rýchlo menia, keď ho zradí a udá vlastný otec. Veľmi satirická a ironická poviedka.

Hudba: príbeh Nikoly – fanaticky zbožňujúcej fanúšičky – jednej z gruppies, z ktorých si hudobníci vyberajú dievčatá na sex. Okrem svojej potreby pravidelného sexu so slávnymi ľuďmi nevníma nič okolo seba. Po atentáte a náhlej tragickej smrti takmer celej slovenskej hudobnej scény, stráca zmysel života, je paralyzovaná a nedokáže si predstaviť, ako bude ďalej existovať. Zlikviduje ju trinásťročná žubrienka, ktorá bola ešte príliš mladá na sex, takže jej idol dal prednosť Nikole.

Prelievanie: Roland – majiteľ stávkovej kancelárie – podvodne oberá zákazníkov pri stávkach bedmintonovej ligy na vzdialenej planéte Celebez, pričom táto žiadnu ligu nemá. Keď mu na to príde profesor Leibowitz, začne ho vydierať a postupne od neho vymámi takmer všetky získané peniaze, na vydanie Dejín architektúry prvých galaktických kolonistov, ktorú sám napísal. Lenže na všetko sa prišlo, podvod praskol a Roland bol zatknutý. Vďaka obhajobe dostal len dva roky nútených prác na planéte na konci vesmíru – na Celebeze.

Bodnutie včely: ďalší príbeh z totalitného Slovenska. Otec vysvetľuje synovi, čo robil počas vpádu sovietskych vojsk, ako sa najprv postavil na odpor a so skupinou podobne zmýšľajúcich obsadili budovu ZNB, avšak neskôr, zo strachu o ženu a dieťa zradil a akousi náhodou postrieľal vlastných spolubojovníkov a prebehol na druhú stranu.

Tento príbeh je psychologický, neobsahuje fantastické prvky.

Prienik: medzi firmami Fergusson /značkový tovar/ a Krabura /lacné falzifikáty z Ázie/ prebiehajú neustále ozbrojené súboje, prepady a vraždy. Ani jedna strana si neberie servítky, používa vyhrážky, mučenie a nehľadí ani na smrť nevinných. Hlavný hrdina sa dostáva medzi tieto dva mlynské kamene a v podstate nemá šancu dostať sa z toho so zdravou kožou.

Jeden deň Denisa Ivanoviča: alternatívna Bratislava je ovládaná zločineckými skupinami /Združenie podpora, Welesan/ na čele s Rusmi. Hrdinom je rozprávač – jeden z dvojice výpalníkov, ostrý chlapec, ktorý so svojim partnerom – Remarkom – obchádza „trasu“ a plní pridelené úlohy. Z jeho pohľadu sledujeme len jeden bežný pracovný deň zamestnanca firmy. Hoci je príbeh odľahčený vtipom a hravosťou, zaujme prostredím aj zaujímavými postavičkami, jeho atmosféra je desivá a záver to len podtrhuje. Geniálne napísané – došlo mi po poslednej vete. Absolútne som si neuvedomila, že rozprávač je nemý, že jeho mlčanlivosť nie je prejavom ľahostajnosti a prílišného sebavedomia. Jeho „pán“ mu dal odstrániť jazyk.

V texte je viac odkazov na literárne postavy /René mládenec, Marína, Sládkovics, Ivan Denisovič/ a slovenskú poéziu

Odpočítavanie: niekoľko jadrových elektrární, medzi inými aj tú v Jaslovských Bohuniciach a v Temelíne obsadila neznáma militantná skupina, ktorá pod hrozbou výbuchu vydiera svetové vlády, aby zastavili totalitný režim v Číne. Úpadok sveta a začiatok apokalypsy pobavene sledujú traja kamaráti, ktorí sa rozhodli zostať doma a dívať sa na správy. Keďže sú aj tak smrteľne chorí, pozorujú posledné zaujímavé predstavenie svojho života v priamom prenose.

Poviedky sú vtipné, krátke, skutočne veľmi vydarené, čítajú sa ľahko. Hrdinovia a ich svety vás hravo vtiahnu a podmania si vás natoľko, až vám príde ľúto, že tak rýchlo skončili.

autorka článku: Lenona Štiblaríková

Vydavateľstvo: AM – Skalka